سایت مراجع

 آيت الله سيد علي خامنه اي (مد ظله العالي)
۞۩۞۩۞۩۞۩۞۩۞
 آيت الله جواد تبريزي (رحمة الله علیه)
۞۩۞۩۞۩۞۩۞۩۞
 آيت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
۞۩۞۩۞۩۞۩۞۩۞
 آيت الله نوري همداني (مد ظله العالي‌)
۞۩۞۩۞۩۞۩۞۩۞
 آيت الله لطف الله صافي (مد ظله العالي‌)
۞۩۞۩۞۩۞۩۞۩۞
 آيت الله ناصر مکارم شيرازي (مد ظله العالي‌)
۞۩۞۩۞۩۞۩۞۩۞
 آيت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
۞۩۞۩۞۩۞۩۞۩۞
 آيت الله سيد علي سيستاني (مد ظله العالي)
۞۩۞۩۞۩۞۩۞۩۞
 آيت الله وحيد خراساني (مد ظله العالي ‌)
۞۩۞۩۞۩۞۩۞۩۞
 آيت الله جوادي آملي (مد ظله العالي ‌)
۞۩۞۩۞۩۞۩۞۩۞
 آيت الله جعفر سبحاني (مد ظله العالي)

اوقات شرعی
عضویت در سرویس خبری
نام :   
ايميل :   
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
عنوان
دانشنامه عاشورا
اخبار > عادتهاي محرمي، عبادتهاي محرمي
 


  چاپ        ارسال به دوست

عادتهاي محرمي، عبادتهاي محرمي

بزرگداشت عاشورا و نقش عاطفي آن

بزرگداشت عاشورا و عزاداري به مناسبت شهادت سالار شهيدان عليه السلام، ‌يکي از عبادات مهم است و انجام دادن مراسمي که حاصل آن باعث تقويت محبت و عاطفه به اباعبدالله الحسين عليه السلام گردد امري پسنديده و سفارش شده مي‌باشد. ارتباط با امام حسين عليه السلام ما را به جدّ ايشان خاتم الانبياء صلي الله عليه و آله مرتبط مي‌سازد و افزايش محبت ما نسبت به سيدالشهداء عليه السلام در صورتي که با بينش هم همراه باشد ما را در مسير ايمان به جلو هدايت مي‌کند.

 

مراسم،‌ عادتي مثبت يا منفي

در کنار اهميتي که براي عزاداري سيدالشهداء عليه السلام قائل هستيم،‌ اين سوال را هم بايد از خود بپرسيم که آيا اگر عزاداري ما حالت عادت سالانه و مراسم پيدا کند جاي خوشحالي است يا تأسف؟ به عبارت ديگر آيا انجام دادن کارهاي خير و خداپسندانه، از روي عادت باعث تقويت آن مي‌شود يا باعث خلل به آن؟ براي پاسخگويي به اين سوال لازم است دو نوع مختلف عادت را معرفي کنيم:

اول – عادتهايي که با عبادت همخواني دارند: اگر تصميم به کار خيري داشته باشيم، هرگاه از مرحله تصميم گيري تا مرحله عمل در ما فاصله‌اي نباشد و به راحتي بتوانيم نيتهاي خيرمان را محقق کنيم، به معناي آن است که عادت مثبت در ما شکل گرفته است. در زيارت جامعه کبيره که شرحي از صفات اهل بيت طهارت عليهم السلام مي‌باشد مي‌خوانيم که "عادتکم الاحسان" به اين معنا که زيستن با تناسب و احسان کردن از عادتهاي آن سروران پاک است و به قدري بر آن مداومت کرده‌اند که به راحتي و به شکل عادت از عهده آن بر مي‌آيند. براي رسيدن به اين مرحله نيازمند مداومت در انجام خوبيها و توجه به نيتهاي خود هستيم که در حين کار خراب نشوند.

شکي نداريم که بزرگداشت شهادت اباعبدالله عليه السلام و انجام عزاداري از جمله عبادات است؛ با اين حال وقتي اين عزاداريها جنبه عادت به خود بگيرد، ديگر نمي‌توانيم نيت خود را در آن خالص کنيم و آهسته آهسته نيت ما خراب مي‌شود و به تبع آن عبادت ما هم جنبه رسم و رسوم پيدا مي‌کند

دوم – عادتهايي که عبادت را خراب مي‌کنند: بعضي از عادتها هستند که حتي اگر در کار خير هم رخ بدهند باعث خرابي عبادت مي‌شوند. به عبارت ديگر هر چند ظاهر کار درست به نظر برسد، باطن کار به دليل خرابي نيت، از اثر مي‌افتد؛ زيرا همانطور که از پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله نقل شده است: "انما الاعمال بالنيات" بنابراين اگر نيتهايمان بخاطر عادت خراب شود، عبادتهاي ما هم به همان نسبت خراب مي‌شود.

 

نمونه‌هايي براي خراب شدن نيت

در اينجا نمونه‌هايي براي خراب شدن نيت ذکر مي‌کنيم که هر يک مي‌تواند يکي از جملات دروني برخي عزاداران باشد:

-          "عادت کرده‌ام که حتما هر سال در فلان هيأت باشم و الا محرم به من نمي‌چسبد."

-          "من فقط با صداي فلان مداح مي‌توانم عزاداري کنم."

-          "من هر سال مياندار هيأت بوده‌ام اگر امسال ميانداري نکنم ممکن نيست."

-          "حتي اگر يک کار مهم و حتي واجب برايم پيش بيايد، عزاداري را مقدم مي‌کنم و الا عادتم بهم مي‌خورد."

-          "هر سال تا نيمه شب عزاداري مي‌کنم ولي صبحها براي نماز صبح نمي‌توانم بلند شوم و اين عادت شده است."

-          "به رسمهاي هيأتمان عادت کرده‌ام بنابراين درباره مردم آزاريها و رسوم غلط هيأتمان نه تنها اعتراض نمي‌کنم بلکه همراهي هم مي‌کنم."

 

جنبه‌هاي مثبت و منفي مراسم

شکي نداريم که بزرگداشت شهادت اباعبدالله عليه السلام و انجام عزاداري از جمله عبادات است؛ با اين حال وقتي اين عزاداريها جنبه عادت به خود بگيرد، ديگر نمي‌توانيم نيت خود را در آن خالص کنيم و آهسته آهسته نيت ما خراب مي‌شود و به تبع آن عبادت ما هم جنبه رسم و رسوم پيدا مي‌کند.

بعضي از عادتها هستند که حتي اگر در کار خير هم رخ بدهند باعث خرابي عبادت مي‌شوند. به عبارت ديگر هر چند ظاهر کار درست به نظر برسد، باطن کار به دليل خرابي نيت، از اثر مي‌افتد

آنچه اولياي الهي از ما خواسته‌اند، بلند نگه داشتن نام امام حسين عليه السلام و تلاش مستمر براي حسيني شدن و حسيني ماندن است نه آنکه خود را به يک رسم و رسوم خاص عادت دهيم( مثلا بگوييم هيأت ما اينگونه است که ...) به تعبير ديگر، بايد تلاش کنيم کارهاي عبادي خود را از حالت روزمرگي و عادتهاي سالانه و عادتهاي محلي خارج کنيم تا به اين وسيله عبادت خود را خالصاً براي رضاي خدا انجام داده باشيم نه براي پيروي از عادت سالانه خود.

 

راهکاري براي رهايي از عادت در عزاداريها

براي آنکه عزاداري خود را از عادت دور کنيم لازم است به محاسبه درون خود بپردازيم و نيتهاي خود را بررسي کنيم. يک راه خوب آن است که ظاهرها را عوض کنيم يعني مثلا به هيأت مناسب ديگري برويم و بعد از تمام شدن مراسم از خود بپرسيم که آيا در نيتهايمان تفاوت مي‌بينيم يا خير. يا مثلا اگر هر سال در آشپزخانه خدمت مي‌کرديم، يک سال به جمع سينه زنان عادي بپيونديم و بعد نيت خود را بررسي کنيم. اگر نياز خاصي به حضور ما در آشپزخانه نباشد اما باز هم نتوانيم آن را رها کنيم، نشانه آن است که يک دلبستگي خاص در ما پيدا شده که به عزاي امام حسين عليه السلام ربطي ندارد و نبايد آن را به حساب عبادت و سيدالشهداء عليه السلام بگذاريم.

به همين روش مي‌توانيم شرايط،‌ افراد، مکانها و ظواهر را تغيير دهيم و نيتهاي خود را بررسي کنيم تا خطر عادت را از عبادت خود دفع کرده باشيم. اين کار خود از بزرگترين راه‌هاي موفقيت در عبادت است و به تعبير منقول از اميرالم?منين عليه السلام از پربهره ترين راهکارهاي عبادت آن است که بر عادت غلبه کنيم: «أفضل العبادة غلبة العادة». (غرر الحکم، ص199)

**منبع: تبيان

"یا داعی الله"


٢٣:١٨ - يکشنبه ١٩ آبان ١٣٩٢    /    عدد : ٤٨٢٧٢    /    تعداد نمایش : ٩٥٤


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج